هیچ جا خونه آدم نمی شه - پایان سفر به روسیه

هیچ جا خونه آدم نمی شه

روز چهارم تو سنت پترزبورگ بعد از صبحانه با دیدن کلیسای کازان مقدس شروع شد و بعد رفتیم موزه ارمیتاژ که یکی از بزرگترین موزه های دنیاست و نزدیک هتلمون بود. قسمتهایی از موزه رو تو وقت سه چهار ساعته ای که داشتیم دیدیم و از قسمت فروشگاه موزه یک نقاشی آبرنگ خریدیم، بعد بیرون موزه کلی عکس یادگاری گرفتیم. یک نقاش هم کنار موزه کارهاشو می فروخت که کلی خوشگل بودن. برعکس اکثر روس ها خوب انگلیسی و فرانسه صحبت می  کرد و کلی با هم حرف زدیم. از نقاشی، از ایران، از روسیه و خیلی چیزای دیگه. یک نقاشی آبرنگ خوشگل هم ازش خریدیم که هنوز وقت نکردیم قابشون کنیم.

برای ناهار رفتیم رستوران اسپانیایی که تو هتلمون بود به اسم سویا (Sevilla) که غذاش خوب بود و من انقدر گشنه بودم که فقط از سالاد و دسر یادم موند عکس بگیرم.

هتلمون یک رستوران دیگه هم داشت به اسم در دل تاریکی (dans le noir) که فرانسوی بود. حالا چرا اسمش در دل تاریکی بود؟ چون وقتی وارد رستوران می شید اونجا کاملا تاریکه اما بازم برای احتیاط چشماتونو با چشم بند می بندن. تمام پرسنل رستوران نابینا هستن. شما رو می نشونن، براتون منو رو می خونن و غذا رو که آوردن اگه خودتون نتونستید با چشم بسته بخورید، کمک می کنن و دهنتون می ذارن. هدفشون اینه که برای چند لحظه بتونید دنیای نابیناها رو تجربه کنید. کلی هم گرون بود رستورانش و ما وقت نکردیم بهش سر بزنیم. هرچند دوست نداشتم چیزی رو بخورم که نمی تونم ببینم.

عصر به استخر و سونا و جکوزی و حال و حول گذشت.

شب با شکم های بسیار گشنه رفتیم یک رستوران ژاپنی. برای پیش غذا هومن سوپ گوجه گرفت به قیمت 290 روبل.

من سوپ پاپریکا گرفتم که 250 روبل بود.

برای شام هومن مخلوط مرغ و سبزیجات سفارش داد که 270 روبل بود. یعنی از سوپش ارزون تر بود.

منم سوشی خرچنگ گرفتم که 350 روبل بود. به اضافه دو تا نوشیدنی و مخلفات. غذاها بی نهایت خوشمزه و عالی بودن. سرویس دهی و دکوراسیون و همه چیز انقدر خوب بود که همش ناراحت بودیم چرا فردا داریم از این شهر می ریم و دیگه نمی تونیم بیایم اینجا و بقیه غذاهاشو هم امتحان کنیم.

شب که برگشتیم هتل هم دسرهایی که از مک دونالد خریده بودیم رو خوردیم. دو تا ماکارون داشتیم و یک برش چیزکیک توت فرنگی که خیلی خیلی خوشمزه بودن. قیمتشون هم خوب بود. همش با هم شد 150 روبل.

صبح روز بعد هم با کلی خاطره روسیه زیبا رو ترک کردیم و برگشتیم سر خونه زندگیمون.